W dniach 6-8 września 2021 odbyły się w Gdańsku XXI Targi Morskie i Konferencje BALTEXPO 2021, w których mieliśmy okazję uczestniczyć. Jest to najważniejszy projekt gospodarczy poświęcony przemysłowi stoczniowemu i gospodarce morskiej w Europie Środkowo – Wschodniej. Tegoroczne targi zgromadziły aż 116 wystawców z 8 krajów, a 60 godzin poświęcono na konferencje i debaty w tematyce sektora morskiego.
Wśród najważniejszych wystawców tegorocznych targów znaleźli się producenci wyposażenia okrętowego, stocznie, porty i terminale, transport intermodalny, producenci sprzętu do rozładunku i załadunku i energetyka wiatrowa.
Tematyka wyposażenia okrętowego jest nam bliska, ponieważ w swojej ofercie mamy różnego rodzaju tworzywa używane do budowy statków, na przykład tekstolit - firma HOLTEX to dystrybutor różnego rodzaju tworzyw konstrukcyjnych.
BALTEXPO to także debaty i konferencje dotyczące sektora morskiego i jego perspektyw rozwoju. Przedmiotem zainteresowania był przemysł okrętowy, offshore, infrastruktura portów i przemysłu morskiego, logistyka w transporcie morskim, żegludze morskiej i przybrzeżnej, żegludze śródlądowej i gospodarce wodnej, bezpieczeństwo i ochrona portów i żeglugi, ochrona środowiska, technologia dual use i edukacja.
Duże zainteresowanie zwiedzających budzili czołowi przedstawiciele sił zbrojnych i przemysłu zbrojeniowego z kraju i zagranicy.
Tematem jednej konferencji, której partnerem jest PGZ Stocznia Wojenna, był program MIECZNIK. Przypominamy krótko, że w ramach programu podpisanego w lipcu 2021 Polska ma otrzymać trzy fregaty dla Marynarki Wojennej RP – jest to największe w historii zamówienie dla krajowego przemysłu obronnego. O swoich doświadczeniach w budowie tych okrętów mówili przedstawiciele Babcock International Group, Navantia oraz Marine Systems.
Tematami innych interesujących konferencji były kontrowersyjna, choć budząca wiele nadziei, chińska inicjatywa Morskiego Jedwabnego Szlaku i szans Polski na styku Azji i Europy. Ponadto omówiony został projekt morskiej energetyki wiatrowej, na który w najbliższych latach mają zostać przekazane poważne środki z Krajowego Programu Odbudowy. Osobne konferencje przeznaczone zostały także na takie tematy jak Inwestycje kolejowe w kontekście transportu intermodalnego, dekarbonizacja żeglugi, zeroemisyjne statki i technologie.