Guma niepalna stosowana jest wszędzie tam, gdzie wymagana jest ochrona przeciwpożarowa. W sytuacjach, gdy istnieje ryzyko zaprószenia ogniem, konieczna jest więc guma z atestem niepalności. W przypadku kolejnictwa jest to norma PN-EN 45545-2, która wymusza na materiale rygorystyczne i międzynarodowe standardy bezpieczeństwa. Stosowanie gumy z takim atestem jest szczególnie ważne w transporcie zbiorowym, gdzie priorytetem jest bezpieczeństwo i życie ludzkie.
W naszym asortymencie możesz już znaleźć innowacyjne, niepalne izolacje termiczne z atestem kolejowym EN 45545-2. Znajdziesz je w kategorii GUMY i ELASTOMERY w dziale GUMY SPECJALNEGO PRZEZNACZENIA. Zobacz najlżejszą izolację termiczną na świecie, czyli ArmaGelTM HT. Jest to innowacyjna mata aerożelowa, stosowana w wysokich temperaturach. Sprawdź również rodzinę produktów Armaflex Rail do stosowania w pojazdach szynowych. Jest to pierwsza na świecie izolacja kauczukowa o zamkniętej strukturze komórkowej.
Jak złożyć zamówienie? Zadzwoń do nas lub zostaw wiadomość. Możesz liczyć na darmowe doradztwo techniczne. Pomożemy wybrać odpowiedni produkt i ustalimy najlepszą cenę!
Gumy niepalne z atestem PN-EN 45545-2 dla kolejnictwa
Guma jest jednym z materiałów używanych w produkcji pojazdów szynowych. W celu zapewnienia bezpieczeństwa pasażerów konieczne jest tutaj zastosowanie gumy z atestem dla kolejnictwa, czyli produkowanej zgodnie z wytycznymi międzynarodowej normy PN-EN 45545-2. Jest to norma, która podaje wymagania dla materiałów i elementów w zakresie właściwości palnych. Zawiera również metody i warunki badań oraz wymagania właściwości pożarowych.
Oprócz gumy niepalnej w przemyśle chemicznym wytwarza się wiele rodzajów gumy, które różnią się między sobą właściwościami, jednak prawie każdy jej rodzaj otrzymuje się z kauczuku poprzez wulkanizację (w chemicznym procesie usieciowania cząsteczek polimeru, prowadzącym do otrzymania gumy). Do użytku przemysłowego produkowana jest w formie arkuszy gumowych, najczęściej NBR, SBR i EPDM.
Dzięki mieszaniu polimerów tworzących medium z różnorodnymi wypełniaczami, można uzyskać materiały nawet o przeciwstawnych właściwościach.
Dlatego rodzaj użytej gumy zawsze trzeba dostosować do temperatury i warunków pracy danego urządzenia.
Jednym z najbardziej powszechnych przykładów jest stosowanie innych opon w sezonie letnim i innych w sezonie zimowym. Dzięki dostosowaniu rodzaju gumy w oponach do temperatury opony lepiej trzymają się nawierzchni. To z kolei oznacza większe bezpieczeństwo jazdy zimą, gdy drogi bywają śliskie i stwarzają zagrożenie poślizgu.
Dlaczego guma niepalna dla kolejnictwa musi posiadać atest?
Każdemu pasażerowi zależy na tym, aby pociąg przyjechał punktualnie a podróż przebiegła spokojnie i wygodnie. Jednak bezpieczeństwo podróży jest zdecydowanym priorytetem, zwłaszcza jeśli chodzi o ochronę przeciwpożarową. Dlatego nad normą EN-PN 45545 pracowali specjaliści z wielu krajów europejskich z udziałem Instytutu Kolejnictwa.
Świadomość niebezpieczeństwa, jakie może wywołać pożar sprawiła, że zwiększyły się wymagania dotyczące właściwości palnych materiałów i komponentów pojazdów kolejowych, a takie produkty jak na przykład guma niepalna dla kolejnictwa musi posiadać atest bezpieczeństwa.
Zadaniem niepalnej gumy jest niedopuszczenie do rozprzestrzeniania się ognia. O ile w przypadku zwykłej gumy technicznej dochodzi do zapalenia i wydzielenia czarnego, gryzącego dymu, o tyle w przypadku gumy niepalnej może dojść do czasowego kontaktu z ogniem bez widocznych konsekwencji. Dzięki temu ogień zaprószony na niepalnych materiałach nie rozprzestrzenia się a ryzyko, które niesie za sobą pożar maleje. Dlatego tak ważny jest atest dla kolejnictwa, zgodny z normą PN-EN 45545-2. Choć to oczywiste dla każdego kto nabywa tak specjalistyczne materiały, to jednak zawsze warto zachować czujność i upewnić się, że materiał posiada stosowny atest. Tylko wtedy istnieje pewność, że otwarty ogień nie zaszkodzi danej konstrukcji a życie ludzkie nie zostanie narażone na niepotrzebne niebezpieczeństwo.
Inne zastosowanie gum niepalnych
Oferowane przez na arkusze gumowe z atestem przeciwpożarowym wykonane są ze specjalnego silikonu, który nadaje im określone właściwości. Guma niepalna jest przyjazna dla zdrowia człowieka i środowiska, ponieważ nie emituje szkodliwych substancji, a emisja dymu następuje w bardzo niewielkim stopniu.
W kolejnictwie stosowane są jako wyposażenie tramwajów, wagonów pasażerskich lokomotyw itp. Z gumy niepalnej wykonywane są takie elementy jak uszczelki do drzwi i okien, odboje gumowe, uchwyty i inne elementy konstrukcyjne pojazdu.
Płyty gumowe dla kolejnictwa mają także dobrą odporność na hałas, dlatego stosowane są jako płyty wygłuszające. Przykładem jest płyta TEMAFIX SD, o której możesz dowiedzieć się więcej z artykułu: „Ognioodporna płyta wygłuszająca z normą kolejową PN 45545-2”
. Dowiesz się z niego więcej o zaletach i zastosowaniu tego rodzaju arkuszy gumowych, które spełniają rygorystyczne normy branży kolejowej, potwierdzone atestem.
Zastosowanie gumy niepalnej nie ogranicza się jednak do kolejnictwa. Materiał ten wykorzystywany jest wszędzie tam, gdzie wymagana jest ochrona przeciwpożarowa. Z tego rodzaju gumy wykonuje się uszczelki niepalne, stosowane między innymi w drzwiach i oknach przeciwpożarowych czy szafach sterowniczych. Takie uszczelnienia klasyfikowane są na podstawie mniej lub bardziej rygorystycznych norm, które określają właściwości materiału w danym urządzeniu. Guma niepalna może być stosowana również:
jako izolator narażony na kontakt z ogniem
do produkcji uszczelek mogących mieć kontakt z ogniem
jako podkłady pod maszyny mogące mieć kontakt z ogniem
pokrycia stołów warsztatowych, narażonych na zaprószenie ogniem
Oprócz typowych płyt gumowych, takich jak SBR, NBR czy EPDM dajemy możliwość zamówienia gumy niepalnej, posiadającej atest dla kolejnictwa. W celu uzyskania informacji zachęcamy do kontaktu z Działem Handlowym, gdzie nasi doradcy chętnie odpowiedzą na wszystkie pytania.